Musikproducenten Timbaland föddes som Timothy Zachery Mosley i Norfolk den 10 mars 1972. Han har gjort sig känd i branschen med flera stora namn bakom sig som till exempel Nelly Furtado, Jay-Z och Miss Elliott. Allt har dock inte varit helt problemfritt och Timbaland har flera gånger anklagats för plagiat. Första anklagelsen kom redan 2007 handlade om plagiat i samband med skapandet av Nelly Furtados ”Do it”. Problemen fortsatte sedan med en strid om copyright-rätten till sången ”Throw It on Me”. Hela tiden har Timbaland varit aktiv som musikproducent och producerat flera uppmärksammade album och singlar.
Åretsstora come back?
Timbalands tidigare samarbetspartner Justin Timberlake har, efter tre år spelat in någonting nytt. Justin Timberlake är tillbaka i rampljuset igen med låten ”Can´t stop the feeling”. I videon till låten återfinns flera kända personer, bland annat den svenska duon Icona Pop. Redan tidigt på våren i år kom de första tecknen då Timberlake la upp bilder på sig själv tillsammans med Timbaland och även Pharrell Williams. ”Can’t stop the feeling” skrevs och producerades tillsammans med musikproducenten Max Martin som bland annat skrivit förra årets stora succé ”I can’tfeel my face”. Låten tog sig snabbt in på amerikanska billboardlistan och spelades som mellanakt på Eurovision Song Contest i en mashup tillsammans med Timerberlakes tidigare singel ”Rock your body”.
Vad hände sen?
Även om de stora rubrikerna på senare år helt uteblivit fick Timbaland ett erkännande för skapandet av musiken till tv-serien Empire i samband med seriens premiär på FOX i januari 2015. På senare tid tycks han dock ha lagt musikproduktionen åt sidan och har istället börjat samarbeta med företaget bakom SubPac. SubPac är en ryggsäcksliknande bashögtalare som tillåter bäraren att känna bastonerna genom kroppen när denne lyssnar på musik eller tittar på film. Timbaland själv har hyllat SubPac som en möjlighet för användarna att uppleva musiken istället för att bara lyssna på den. Vem vet, kanske kommer Timbaland och SubPac ändra vårt sätt att lyssna på musik i framtiden.